keskiviikko 24. huhtikuuta 2013

Ajatuksia elämästä

Tänään on ollut erilaisten ajatusten ja pohdintojen päivä. Olen viettänyt monta tuntia istuen ja miettien sekä etsien tietoa aiheesta, joka on puhututtanut minua melko paljon lähiaikoina. Olen sen vuoksi jo jonkin aikaa halunnut aiheesta kirjoittaa myös täällä blogissa. Aihe, josta aijon nyt kirjoittaa, voi joidenkin mielestä kuulostaa liian henkilökohtaiselta tai muuten vain epämiellyttävältä. Itse kuitenkin koen ja uskon, että monet naiset pohtivat minun kanssani samoja asioita itse mielessään, joten en näe syytä miksi en jakaisi omia ajatuksiani ja kokemuksiani. Toivon myös, että pohdinnoistani olisi joillekkin jotain hyötyä tai edes herättäisi ihmisten mielessä ajatuksia, joiden pohjalta lähtisi tutkimaan ja ottamaan aiheesta enemmän selvää.

Eli mistä tämä kaikki lähti.. Viime viikolla kävin lääkärillä hormoniongelmieni vuoksi. Monet oireet viittasivat vahvasti siihen, että minulla olisi kilpirauhasessa vajaatoimintaa. Tänään sain kuulla kuitenkin verikokeiden tulokset, eikä niissä näkynyt mitään poikkeavaa.

Aloin pohtimaan oireita ja niiden mahdollisia syitä. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että tulen todenteolla tekemään töitä sen eteen, että oireet häviävät ja syy niihin löydettäisiin. Sen vuoksi sainkin nyt uuden lähetteen verikokeisiin ja tarkoituksena olisi seuraavaksi selvittää T3-hormonin arvot. Katsotaan mitä sieltä saamme selville. Mennään siis asia kerrallaan eteenpäin ja uskon vakaasti, että kyllä tämä asia jossain vaiheessa selviää. Minusta kilpirauhasen toiminta on aiheena todella kiehtova ja olen asiasta sen vuoksi paljon lukenutkin. En tiedä kuinka montaa muuta asia kiinnostaa, mutta jos kiinnostusta löytyy, voin tehdä aiheesta myöhemmin paremman postauksen, missä kerron mistä kaikesta siinä on kyse.



Hormoniongelmieni vuoksi olen alkanut pohtimaan yhä enenevässä määrin myös e-pillereiden vaikutusta kehooni ja hormoonitasapainoon. Olen lukenut paljon aiheesta ja tullut loppujen lopuksi siihen tulokseen, että en missään nimessä haluaisi enää niitä syödä enkä niitä suosittelisi kenellekkään syötävän. Ajatus e-pillereiden lopettamisesta on ollut mielessäni jo jonkin aikaa ja olen sitä suunnitelmallisesti alkanut pohjustamaan. Nyt olisikin enää muutama päivä jäljellä ja lopettaminen on ajankohtaista. Olen syönyt e-pillereitä monta vuotta (liian monta) ja tavoitteeni onkin nyt saada oma kroppa ja hormonitoiminta tasapainoon niin hyvin kuin mahdollista ja sen jälkeen alkaa oikeasti tutustumaan oman kehoni toimintaan. Olen vielä matkani alkutaipaleella terveellisempään ja hormonaalisesti tasapainoisempaan tulevaisuuteen, mutta onnekseni olen saanut paljon kallisarvoista tietoa jo näin alkuvaiheessa, joten toivon selättäväni lopettamisen mahdollisesti tuomat useammat haittavaikutukset syömällä oikein ja oikeita ravintolisiä. Aiheesta on paljon kirjoitettu ja siitä löytää paljon kirjoituksia netistä. Yksi hyvä kirjoitus, joka kannattaa lukea, jos aiheesta kiinnostuit on ilotulituksia -blogissa julkaistu postaus e-pillereiden lopettamisesta.



Jaan mielelläni kokemuksiani asian tiimoilta myös myöhemminkin. Ja toivon, että tämä pieni henkilökohtainen avautuminen tuotti jollakin tapaa hedelmää, ja se herätti lukijoissaan ajatuksia ja halua saada aiheesta lisää tietoa. Uskon, että monet teistä ovatkin jo aikoja sitten heränneet tähän samaan päivään ja ymmärtäneet e-pillereiden haittavaikutukset. Tieto teille monille ei välttämättä ole kovinkaan uutta. Uskon kuitenkin, että on olemassa myös kaltaisiani kohtalontovereita, jotka eivät ole asiasta vielä paljoakaan ehtineet kuulla tai tulleet edes ajatelleeksi asiaa. Oma mottoni tähän kohtaan kuitenkin on se, että parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Omasta kropasta ja terveydestä huolehtiminen ei ole koskaan liian myöhäistä aloittaa, kunhan aloitat sen nyt heti!

Tsemppiä teidän kaikkien päivään!

Susanna




4 kommenttia:

  1. Hei, itekin oon jo pitkään miettiny, et haluisin lopettaa e-pillerit. En kuitenkaan oo saanu aikaseks kun en tiedä mitä ottaisin käyttöön niiden tilalle... Pillerit on toiminu mulla tosi hyvin, mutta ajatus päivittäisestä hormonien pumppaamisesta itseeni mietityttää. Tuntuu hankalalta keksiä tilalle parempi ja helpompi ehkäisytapa.
    Tsemppiä sulle pillerittömään elämään! Ehkä mäkin joku päivä repäsen ja lopetan ne :)

    -Anna

    VastaaPoista
  2. Kiitos kommentistasi Anna! Mietin tuota, että mitä niiden tilalle.. Tällä hetkellä ajattelin ihan luonnollista tapaa. Uskon kuitenkin, että joku muukin ehkäisytapakin löytyy myöhemmin. Itse en ole kuitenkaan enää valmis hormonaaliseen tapaan. Katsotaan nyt millaisia vaikutuksia lopettamisella on mielialaan ja muuhun olemiseen. Mennään askel kerrallaan. Voin palata kokemuksiini sitten myöhemmin. Ehdottomasti kannustan lopettamiseen, jos vain halua löytyy. Kannattaa asia tehdä kuitenkin harkiten ja punnita kaikki seikat ja puolet ennen kuin tekee lopullisen päätöksen. Haittavaikutuksiltakaan kun ei voi välttämättä välttyä niin nekin tulee ottaa huomioon. Asiasta on paljon kirjoituksia, joten niitä vain lukemaan!

    VastaaPoista
  3. Muakaan ei hormonaaliset valmisteet muuten innostais, mutta niissä kiehtoo se helppous. Mulle ei koskaan ole aiheutunut niistä mitään häikkää. Lisäksi oon tässä vuosien aikana pitänyt pillereistä yhden pitemmän tauon, eikä mulle sillon tullut mitään oireita. Paitsi menkkojen hetkittäinen poisjäänti, mutta siihenkin saattoi sillon moni eri asia vaikuttaa. Eli siis ne lopettamisen sivuvaikutukset sinällään ei itseeni mietitytä. Toivotaan, että säkin pääset helpolla niiden suhteen! :)

    -Anna

    VastaaPoista
  4. Olen melko samoilla linjoilla ollut aikasemmin kuin sinä, mutta tieto on lisännyt niin sanotusti tuskaa tässä kohtaa ja pakko oli lopettaa. Kiitos, toivon kanssa todella, että pahimmilta haittavaikutuksilta vältyttäisiin. Tähän mennessä kaikki on sujunut paremmin kuin hyvin. Lähetän hymyn sun päivään Anna, kiitos kommentistasi!

    VastaaPoista

Ilahdutat suuresti meidän päiväämme jättämällä kommentin!