perjantai 14. kesäkuuta 2013

Elämä on matka, ei päämäärä part2

Eilen jo hiukan pohjustin tämän päivän aihetta, ja ajattelinkin tänään kirjoittaa hieman ajatuksia tulevaisuuden työhaaveistani ja työhön liittyvästä pohdiskeluistani. Uskon, että tämä aihe kiinnostaa monia, sillä elämme tällä hetkellä sellaisessa yhteiskunnassa, jossa kouluttautuminen ja uudelleen suuntautuminen työelämässä on enemmän kuin normaalia. Tämä jos mikä luo paineita, mutta luo myös mahdollisuuksia kokeilla monia asioita elämänsä aikana.

Eilen mulla oli taas kauan odotettu life coach -valmennus ja aiheena tällä kertaa siis työ ja tulevaisuus. Olen pitkään pohtinut mikä on se mun juttu työhön liittyen, missä tuntisin olevani onnellinen, muita kannustava, esimerkillinen, erityinen ja ennen kaikkea kokisin itseni hyvin tyytyväiseksi. Haluisin löytää työn, joka tyydyttäisi mun kunnianhimoni ja toisi mun parhaat puolet esille. Tätä asiaa olen lähiaikoina ja vähän pitempäänkin miettinyt, enkä ole vielä oikein löytänyt siihen vastausta. Monen monta ideaa on kyllä tullut mieleen, ja jokaisesta uudesta ideasta olen aina ollut yhtä innostunut, mutta innostus on laantunut lähes aina jonkun vastoinkäymisen myötä.

Eilen sitten yhdessä coachini kanssa pohdimme tätä asiaa monella eri tavalla. Ensimmäisenä mun piti kertoa, miltä musta tuntuisi tai millainen olisin, jos kuvittelen, että olen unelma duunissani tällä hetkellä. Kerroin, että olisin muunmuassa tyytyväinen, onnellinen, arvokas, kunnioitettu, esimerkillinen ja muita kannustava. Tämän jälkeen mun tuli näistä luettelemistani asioista rakentaa yksi lause, johon kiteytän tulevaisuuden tavoitteeni. Voi jessus minkälaisen lauseen sainkin aikaiseksi. Se on todella henkilökohtainen, joten en sitä tähän halua laittaa, mutta sen verran voin kertoa, että lause on viisi riviä pitkä ja se sisältää paljon asiaa. Tavoitteeni alkaa sanoilla "kiitos, että saan tehdä työtä, jossa tunnen olevani.." ja siitä se sitten lähti. Tavoite oli asetettu. Tuntu jotenkin todella helpottavalta saada kauan mielessä pyörinyt asia paperille, ja yhteen lauseeseen.

Tavoitteen asettamisen jälkeen lähdimme pohtimaan erään kuvan avulla missä olen nyt ja missä haluaisin olla tulevaisuudessa. Näiden kahden aseman välillä kävimme pitkään vuoropuhelua, esimerkiksi, mitä tämä tavoitteen saavuttanut sanoisi tälle toiselle tyypille, joka on vielä matkalla tavoitteeseen. Tai että mitä tavoitteen saavuttaneella on tällä hetkellä enemmän kuin toisella tyypillä.

Monen kysymyksen ja pohdinnan jälkeen mulle alkoi valjeta yksi todella tärkeä asia. Ymmärsin, että kun mulla on selkeä tavoite ja suunnitelma millaiseksi haluan tulla, ei mun tarvitse kuin luottaa siihen, että elämä vie mua sitä tavoitetta kohti. Mun ei tarvitse kuin tehdä parhaani, niin elämä vie mua oikeaan suuntaan. Toinen tärkeä asia, jonka ymmärsin oli se, että tavoitteen saavuttanut minä varmasti toivoisi tässä hetkessä ja tavoitteseen matkalla olevalle minälle onnellisuutta ja hetkessä elämistä. Vaikka olen matkalla kohti tavoitettani, on erityisen tärkeää nauttia jokaisesta matkan hetkestä. Tunnin aikana sain paljon hienoja ajatuksia siitä, mitä mun tulisi nyt tehdä. Se on käsittämätöntä, miten coachini saa vain yksinkertaisilla kysymyksillä mussa tällaisia ajatuksia ja ymmärrystä aikaiseksi. Oli kyllä taas aivan huikea kokemus!

Tunnin lopuksi nostin korttipakasta kortin:


Kortin sanoma on kiteytettynä juuri se, mitä eilen ymmärsin. Se miten tämä kortti osui juuri tänään mun käteen, on täysi mysteeri. Aivan huikeeta!

Viime life coach kerralla pohdin muiden hyväksymistä sellaisena kuin he ovat ja hyvän näkemistä ihmisissä. Jos olet kiinnostunut aiheesta, voit lukea siitä lisää postauksestani Kun nään hyvää ihmisissä. Pohdinnan jälkeen ymmärsin, että mun tulee hyväksyä ensiksi itseni, jotta voin hyväksyä myös muut. Nostimme samaisesta korttipakasta myös viime kerralla kortin. Ja voitteko kuvitella, että silloin nostin kortin: "Be Yourself". Aika jännää, eikö?

Tärkeintä elämässä on usko hyvään ja onnelliseen huomiseen! Nautitaan siis tästä hetkestä, sillä huomenna se on jo mennyttä.

Susanna





Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Ilahdutat suuresti meidän päiväämme jättämällä kommentin!